lauantai 16. helmikuuta 2013

Myrskylyhtyjä ja neonvaloja

Day 45 - Hampi

Eilen illalla syötiin white elephant - nimisessä paikassa. Pöydät oli koristeltu myrskylyhdyillä ja neonvaloilla - joulu on täällä vähän myöhässä, tai aikaisessa. Tarjoilija oli ihan sekaisin. Osasi kyllä englantia hyvin, mutta ei kyllä ollut nauttinut pelkkää aurinkoa. Tilattiin yhdet oluet ja tarjoilija kertoi, ettei niitä saa juoda täällä, sillä se on kiellettyä. Niinpä saimme oluemme ja ne piti kaataa tuoppeihin ja heittää tölkit piiloon heti tämän jälkeen. Vähän eri meininki kun Goalla. Maksoikin senkin edestä.

Nukuin yllättävän hyvin ja aamulla käytiin samassa paikassa hyvällä aamupalalla. Aamupalan jälkeen mentiin veneellä pois Hampin saarelta ja vuokrattiin basaarialueelta pyörä. Hinta oli korkeampi täällä, 250Rs. Bensa sitten maksoi sitäkin enemmän, 100Rs/litra! Järjetöntä! Otettiin kuitenkin pyörä ja kolme litraa bensaa ja lähdettiin ajelemaan. Tarkoitus oli lähteä Slothbear sanctuarylle, mutta kukaan ei osannut neuvoa meitä sinne, eikä englantia puhuvia ihmisiä juuri näkynyt. Niinpä ajelimme aika päämäärättömästi eteenpäin. Matkalla oli mm. Kuorma-autojen kulkue. Niiden torvet kuulostavat aivan tivolilta! Pysähdyttiin bensa-asemalle tankkaamaan ja siellä oleva mummo halusi tehdä Luckysta ruokaa! Olin järkyttynyt! Minun pieni koirani haluttiin syödä! Kauhean kiltisti yritin kieltäytyä ja nappasin koiran kainalooni. And off the road again!

Pysähdyttiin matkalla vielä parille temppelille. No, isoja kivikasojahan nämä ovat. Hienot maisemat täältä avautuu ja siinäpä se sitten on! 3h aikaa palauttaa pyörä. Katsotaan minne tie vie!

Käväistiin vielä ajelemassa viereisessä kylässä ja yritin löytää apteekkia. Eihän sellaista avoinna löytynyt. Muutaman poliisiratsiankin läpi ajettiin ihan ilman sekaannuksia. Toisaalta olen valmistautunut sanomaan poliiseille: "to the hospital!" jos sattuvat pysäyttämään. Palautettiin pyörä ja minua yritettiin naittaa yhdelle miehelle. Hänellä on kuulemma iso "virupili"! Että tällaista tänne. Kaupasta shampoota ja junalippujen varaukseen. Jos huomenna kohti Goaa!

Saatiin 500Rs junaliput huomiselle Goalle. Ei saatu suoraa lippua vaan vaihto Hublissa. Juna lähtee täältä klo 530pm, on Hublissa klo 930pm ja sieltä lähtee juna kello 1130pm. Huokaus. Aamulla sitten klo 06am ollaan Margaossa ja siellä sitten tunti odotellaan paikallisbussia ja sillä Mapusan kautta Anjunalle. Huomisesta tulee siis pitkä päivä.

Kävin suihkussa ja lähdettiin Jonin ja Jennyn kanssa syömään Laughing Buddhaan. Samassa paikassa oli syömässä myös kaksi espanjalaista, joiden kanssa juttelimme. Parasta hupia oli opettaa naisia sanomaan "hölkynkölkyn!" eivät muuten osaa sanoa ö:tä. Joni tuli vielä istumaan guesthouselle iltaa ja sitten nukkumaan. Aamulla pitää luovuttaa huone klo 930.